Branded Content

Wij adviseren branded content vooral op social media in te zetten om je merk op te bouwen of om je volgers te vermaken. Branded content gaat uit van twee overtuigingen:

  • 1) Een hoge waardering van je content zorgt voor een hoge waardering van je merk of product.
  • 2) De kijker krijgt het product niet direct voorgeschoteld, maar komt meer indirect, vaak onbewust in contact met het product.

Denk aan James Bond; het idee is dat als je hem vaak genoeg met een Sony in de film ziet, jij dezelfde Sony laptop wil. Je koppelt zo gevoel aan imago.

branded content tank en zing shellbranded content tv sportplezier

Hoe werkt BRANDED CONTENT?

Is het zo simpel als gewoon hele vette, mooie, leuke films maken? Een beetje wel. Maar hoe meer de afleiding (het leuke, vette filmpje) te maken heeft met de boodschap, hoe beter het werkt. James Bond en een technisch hoogstandje. Dat werkt. James Bond en een inlegkruisje, minder. Onbewuste beïnvloeding in films gaat uit van 3 manieren van hoe mensen informatie verwerken.

  1. systematisch: nadenken, bewust, actief
  2. perifeer: weinig aandacht, niet actief, gericht op shortcuts
  3. automatisch: geen aandacht, gaat vanzelf, niet bewust van verwerking

Een mens heeft een beperkte cognitieve capaciteit. Hoe spannender en interactiever de context, des te meer cognitieve inspanning deze vergt. Bij een systematische verwerking van de context blijft weinig cognitieve capaciteit over voor het verwerken van de brand message die daarom automatisch of perifeer wordt verwerkt. In dat geval ben je je dus minder of niet bewust van de brand message, maar worden de associaties wel verwerkt.

HOe maak je een branded content film

Om een branded content film te maken, beginnen we met een kort gesprek over wat we kunnen bieden. Dan maken we een offerte en een planning. Voor dit type film is de enige regel ook de moeilijkste regel: hou het subtiel. Zo gauw de brand message actief (systematisch) wordt verwerkt, schiet je je doel voorbij. Tegelijkertijd vergt het voor een opdrachtgever veel lef om zijn product of merk zo weinig te laten zien en toch te vertrouwen op de werking. Dus de eerste stap is om het hier over eens te worden. Daarna bekijken we welke doelgroep we willen aanspreken, hoe we die kunnen bereiken en waar. We maken een concept, een script, we gaan het filmen, editten en dan is de film klaar.