Cookies

Wij gebruiken cookies om de manier waarop onze website gebruikt wordt te analyseren en zo onze website verder te verbeteren.

Zo schrijf je een heldere briefing

In 6 stappen schrijf je de perfecte briefing voor jouw bedrijfsfilm.

NormecFoodcare_Noortje_2.3.1_f5cyhp

Een briefing schrijven

Het startpunt van een succesvolle film

Één van de geheimen van een goede bedrijfsfilm, is een goede briefing. Wij nemen je mee in de zes stappen naar een goede briefing, die tijdens het hele maakproces als leidraad dient om een krachtige, heldere bedrijfsfilm te maken. Want als je zelf niet weet waarom, waarvoor en voor wie je de film maakt, waarom zou iemand dan je video kijken?

De 6 stappen voor een heldere briefing voor een film

1. Doelstelling

Waarom wil je een film maken? Wil je je merk versterken, een product of dienst presenteren of de verkoop bevorderen? We merken vaak dat een video soms meerdere doelen heeft. Wij raden dit af.

Een duidelijk doel zorgt ervoor dat je altijd kunt meten of specifieke informatie relevant is om te communiceren, waardoor je een film kunt maken met één duidelijke boodschap.


2. Doelgroep

Wie wil je bereiken met je film en wat zijn hun behoeften en verwachtingen? De doelgroep bepalen kan soms lastig zijn, maar heeft veel impact op de stijl en de manier van communiceren. Een hele snelle, hippe en snappy video aan een 80 plusser laten zien zal bijvoorbeeld weinig impact maken.

Schermafbeelding_2023-02-01_om_14.40.35_ydar4l
BTS_Stills_2.54.1_1_u33elt

3. Boodschap

Wat wil je overbrengen aan je doelgroep? Dit kan bijvoorbeeld het verhaal achter je product of dienst zijn, of een boodschap over je merk of bedrijf. Houd de boodschap duidelijk en eenvoudig. Zo kan het publiek hem makkelijk onthouden.


Een aantal voorbeelden van een boodschap:

1 - Merkidentiteit: vertelt over je bedrijf, wat je waarden zijn en wat je visie is voor de toekomst

2 - Productintroductie: presenteer je nieuwste product of dienst en geef je doelgroep een duidelijk beeld van de voordelen en unieke kenmerken

3 - Klanttevredenheid: laat je klanten aan het woord en laat zien hoe tevreden ze zijn over je product of dienst.

4 - Bedrijfscultuur: geef een inkijkje in het leven op de werkvloer en laat zien waarom de medewerkers voor je bedrijf willen werken.

5 - Duurzaamheid: laat zien hoe je bedrijf zich inzet voor een beter milieu



4. Tone of voice

De stijl van de film bepalen kan lastig zijn, want waar moet je allemaal op letten? Wellicht heb je video's gezien van anderen die je hebben geïnspireerd of die je zijn bijgebleven. Wil je een serieuze en professionele film of juist een speelse, luchtige film met animatie? 'Ik heb geen idee' is ook een antwoord, dan gaan we samen op zoek naar een passende stijl.


5. Lengte

Wil je één film, of wil je een reeks video's maken? Alles is mogelijk, zolang het maar het doel en de doelgroep dient. Daarom is het ook goed om na te denken over de lengte. Hoeveel tijd heb je nodig om de boodschap over te brengen?


6. Budget en deadline

Een belangrijk onderdeel van je filmbriefing. Voor bijna ieder budget kun je tegenwoordig films maken, maar de vraag is of het dan ook past. Wil je bijvoorbeeld een film maken met veel locaties en goede acteurs die er allemaal geweldig uit zien? Dan komen de kosten hoger uit dan als je een uitlegvideo in de studio wilt maken. Een indicatie van je budget delen kan ons helpen om gerichter een concept te schrijven dat goed aansluit bij jouw wensen. Is er een deadline? Vergeet deze dan niet te benoemen.

Schermafbeelding_2023-02-01_om_14.46.23_dwdagz
Schermafbeelding_2023-02-01_om_14.47.33_dlitdh

Maak een afspraak en kom langs!

Ons bedrijf is gespecialiseerd in het maken van films en bedrijfsfilms. Wij kunnen je ook helpen met het maken van een goede heldere briefing voor je film. Bedrijfsfilms zorgen voor meer zichtbaarheid en betrokkenheid van jouw merk. Je kan op een effectieve manier aantrekkelijke en begrijpelijke manier informatie verstrekken aan de klant. Niet alleen kan een video een gevoel achterlaten maar ook zorgt een film er vaker voor dat een boodschap blijft hangen. 


Heb je al zin om aan de slag te gaan? Neem contact met ons op!

Kantoor3_1.1.1_gsidhp

Vrijblijvend kennismaken?

Kom geheel vrijblijvend kennis met ons maken en vertel ons waar je naar op zoek bent. Dat kan zowel telefonisch als bij ons op kantoor. Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact op om een afspraak in te plannen.

Recent werk

Waar wij de laatste tijd mee bezig waren