BLIK filmstemwijzer

Vandaag is het zover! De stembussen zijn geopend en massaal gaan we natuurlijk allemaal dat cirkeltje rood inkleuren bij onze favoriete partij. De afgelopen weken hebben we bij BLIK volop gediscussieerd over de standpunten van de partijen, maar (je bent een filmbedrijf of je bent het niet) natuurlijk ging het bij ons ook over de campagnefilmpjes!

Voor wat er op het spel staat is het wel opvallend dat er zo weinig geld uit wordt gegeven aan mooie films. Voor mensen die fulltime bezig zijn met media, en de kracht ervan zeker moeten kennen, wordt er toch nog vaak gedacht dat ze zelf wel hun filmpjes kunnen bedenken en maken. In plaats van een gespecialiseerde partij in te schakelen die fatsoenlijk geluid op kan nemen, erop let dat de kleur van hun logo klopt en kan adviseren dat 3 minuten wel heel erg lang is zijn ze zelf aan de slag gegaan. Gelukkig hebben ook genoeg partijen een goede brainstorm er aan gewaagd. Graag nemen we jullie dan ook mee in de onze BLIK filmstemwijzer. Wat is volgens ons top en wat is nu helemaal flop?

1. Christenunie

Heel mooi en oprecht gemaakt. Maar politieke noot: Het is wel eng om te denken aan wat voor concrete acties er onder het ideaal strijden voor de joods-christelijke wortels wordt verstaan.

2. GroenLinks

Een verenigend filmpje met zowel dromen als concrete plannen. Een rechtstreekse tegenhanger van die van Wilders. Nederland is van ons tegenover Nederland is van iedereen.

3. PvdA

Daar zit ook wel wat werk in. Je leeft makkelijk mee wat zorgt voor een charismatisch gevoel. Je ziet ook dat er meer geld en tijd is besteed aan visuele schoonheid. Het verschil met Groenlinks is dat je daar een samen gevoel krijgt en bij PvdA alleen een gevoel krijgt dat we voor de minderheden moeten zorgen. Die van GL is weliswaar visueel niet erg aantrekkelijk, maar dat dient een doel: laten zien dat dit een gezamenlijke mening is en geen van boven opgelegde mening.

4. Partij voor de Dieren

De partij heeft een originele slogan en ook hun campagnefilm is origineel ingestoken. Wek wat aan de lange kant.

5. SP

Mooi opgenomen en een origineel concept. Alleen te lang en de beelden zijn te algemeen.

5. VVD

Qua lengte is deze film lekker en ook de beelden zijn mooi gedraaid. Maar het is een vrij nietszeggende boodschap waarvan wij ons afvragen of deze wel heel doeltreffend is. Wie wil nou niet liever een optimist dan een pessimist?

6. PVV

We komen aan bij de slechtere filmpjes. De techniek stelt het natuurlijk niks voor, al werkt deze film waarschijnlijk wel bij de degenen die hij aan wil spreken.

7. Ondernemerspartij

De beelden zijn niet heel verkeerd gedraaid maar hebben weinig inhoud en visie.

 8. Piratenpartij

Het is een mooie animatie, maar voor een verkiezingsfilm zouden wij nooit kiezen voor animaties. Politiek gaat over de realiteit en niet over een schematische weergave. De Piratenpartij tekent delen van de werkelijkheid na, waar echte shots veel meer gevoel zouden geven.

9. Voor Nederland

Het concept is niet slecht, maar dit campagnefilmpje heeft weinig diepgang. Als kijker voel je je niet direct aangesproken.

https://www.youtube.com/watch?v=7RI9teZ4Enc

10. D66

Gênant opgenomen, de kleur van het logo klopt zelfs niet. De ondertiteling vinden we dan wel weer slim. 80 procent van de mensen op social media kijkt filmpjes zonder geluid.

11. CDA

Buma is één van de grappigste politici die er is, maar de CDA film is tenenkrommend slecht. We snappen het concept, maar het is zo over de top en nep uitgevoerd dat hij de kriebels geeft. Ook hier is de ondertiteling wel weer slim.

12. Vrijzinnige Partij

De vraag is hoeveel je van een hele kleine partij kan verwachten, maar dit filmpje is te simpel, te slecht van kwaliteit, te standaard en te lang.

https://www.youtube.com/watch?v=WVbnoimCFXE&t=68s

13. 50+

Last but ook least. We krijgen plaatsvervangende schaamte van deze 3 minuten durende preek.

https://www.youtube.com/watch?v=IpWGvy3OBIU

Laat een reactie achter