INSPI#48 Opvallend echt

Het is koud en echt weer om lekker met een dekentje en een kop warme choco op de bank neer te ploffen. Dat doen wij in ieder geval wel! En het liefst natuurlijk met een mooie film. De afgelopen weken sprongen voor ons vooral een aantal documentaires eruit. Wat wij leuk vinden om te zien is dat documentaires, net als reclames, ook steeds meer waarde lijken te hechten aan de vormgeving. De keuze in shots, het soort soort muziek….het hoeft gelukkig allemaal niet meer standaard te zijn.

Neem de documentaire “Thunder”. Goudeerlijk en heel bijzonder in beeld gebracht. Vooral de wisselwerking tussen het onderwerp, de filmische shots en de muziek werkt voor ons!

 

Garage 2.0 is een portret van familiebedrijf Kooijman Autogroep. Om het hoofd boven water te houden tijdens de recessie probeert eigenaar Gert van zijn werknemer 1.0, werknemers 2.0 te maken. De shots zijn stil, bijna fotografisch, en de situaties eerlijk en heel typisch waardoor de film op een schurende manier grappig wordt.

 

Tot slot “Sacred Water”, een ode aan het vrouwelijk orgasme in Rwanda . Het verhaal wordt heel beeldend verteld aan de hand van veel close-ups waardoor het een unieke registratie van een mythe wordt.

 

Twee van de documentaires zijn volledig online terug te kijken. Kijk hier voor Thunder, en hier voor Garage 2.0.

Laat een reactie achter