Reclamefilm

Met een reclamefilm (ook wel commercial, TVC) buig je een neutrale attitude van de kijker om in een positieve attitude en hopelijk zelfs in een actie. Kortom je laat mensen beseffen dat ze jouw product of dienst eigenlijk al die tijd al nodig hadden. Dit kun je doen door verlangen te creëren, door te tonen dat er een probleem is dat jij oplost, door het inzetten van pathos, door ethos, etc. We kennen de trucs, maar uiteindelijk gaat het erom dat de kijker een gevoel krijgt van jouw dienst of product, waardoor hij zin in het leven krijgt. Als je dat kunt bereiken, verkoop je vanzelf je product. Bekijk onze film voor Prison Escape om te zien wat we bedoelen.

Schermafbeelding 2016-08-24 om 16.38.54

HOE werkt EEN RECLAMEFILM?

Reclame werkt volgens het zogenaamde AIDA-model. Ten eerste moet de aandacht (attention) getrokken worden. Met de komst van films op het web, en dan voornamelijk social media, is de aandachtsspanne van kijkers veranderd. Waar in het jaar 2000 de kijker ongeveer 12 seconden zijn aandacht ergens bij kon houden is dat nu nog maar 8 seconden (ja, dat is nog korter dan een goudvis). Wij geloven bij BLIK dan ook dat het meer dan ooit belangrijk is om de aandacht te trekken binnen die eerste magische tien seconden. Met een zin als; “koop dit product” red je het in de huidige tijd al lang niet meer. Het moet echt pakkend zijn. Vervolgens wordt er interesse (interest) gecreëerd, om vervolgens bij de kijker een verlangen (desire) tot aanschaf op te wekken. Tot slot moet de reclamefilm de kijker tot actie (action) overhalen.

HOE VERSPREID JE EEN reclamefilm?

Verspreid je een commercial via televisie of via internet? Of allebei? En hoe werken ze dan samen? In de lijst hieronder zie je hoe wij de verspreiding aanpakken voor webcommercials. Voor televisiecommercials (TVC) werken we samen met een mediabureau dat plekken inkoopt om de reclamefilm uit te zenden.

  1. Start je concept met een haakje: kies een moment waarop jouw promo actueel is, of beter nog, maak een promo voor een bepaald moment.
  2. Zorg dat je nog een mediabudget overhoudt. 100 euro doet bij Facebook en YouTube al heel veel, maar wil je echt gaan knallen, dan geven we je graag advies over je mediabudget. Denk ook aan het sponsoren van bloggers om jouw content te plaatsen.
  3. In de eerste 10 seconden moet je de kijker grijpen.
  4. Wil je een promo op Facebook? Voeg ondertiteling toe. 80% van de mensen start met kijken zonder geluid.
  5. Originaliteit. Er zijn veel video’s op het web. Zorg dat die van jou iets toevoegt voor je kijker.
  6. Zorg dat je een aantal bloggers, pagina’s en sites klaar hebt staan om jouw video te delen. Als je Facebook een kickstart geeft, dan gaat de katalysator aan en bereik je veel meer mensen.
  7. Zorg dat je zelf trots bent om deze film te delen.

Natuurlijk hebben we nog veel meer tactieken, maar die zetten we pas in, zodra we aan de slag gaan.