Instructiefilm

Wij geloven dat een instructiefilm alleen effectief is als de kijker wat leert, betrokken wordt én de boodschap hoog waardeert. Een goede instructiefilm moet daarom de balans houden tussen instrueren, vermaken en overtuigen. Als de kijker een positieve attitude heeft, dan is de hij sneller geneigd om de instructie ook correct uit te voeren. De kracht van een instructiefilm ten opzichte van een tekstuele instructie is dat zowel ogen als oren dezelfde informatie ontvangen. Als je deze kracht gebruikt, dan is de instructie dubbel zo effectief.

Instructiefilm Brandweer NederlandInstructiefilm Paypal

 welke INSTRUCTIEFILM?

BLIK is gespecialiseerd in het begeleiden van een geheel leertraject, maar we maken ook korte uitlegfilms. Zo maken we uitgebreide interactieve video e-learn modules samen met onze partners in IVE-learning. Door mensen keuzes te laten maken die het verloop van de film beïnvloeden, dompelen we de kijker onder in een gesimuleerde situatie. Door mensen te betrekken, leren ze beter en sneller. Hieronder een casefilm met ook een aantal van onze opdrachten voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie, Brandweer Nederland en Stichting Rioned.

We maken ook simpele uitlegvideo’s voor het web. In onderstaand voorbeeld voor PayPal bieden we een mooi alternatief voor animatie door de instructie met tekst uit te leggen.

Een ander voorbeeld is onze instructiefilm voor Brandweer Nederland. Een video waarin gezond werken begrijpelijk wordt en waardoor het ook nog eens leuk lijkt!

HOe laat je een instructiefilm maken?

Een instructiefilm maken start bij de keuze voor de vorm. De vraag ‘Waar kijkt je doelgroep de film’ is hierbij heel belangrijk! Kijkt je doelgroep bijvoorbeeld in een collegezaal, dan is een interactieve video waarbij ze handelingen moeten verrichten misschien niet de beste keuze. Maar kijkt je doelgroep thuis, dan kan dit wel weer een erg geschikte vorm zijn. Van vorm gaan we over naar concept. Oftewel hoe gaan inhoud en vorm samenwerken. Deze conceptfase maakt in grote mate de begrijpelijkheid van de film. Wij geloven dat je met goede keuzes in deze fase duidelijkheid schept voor de kijker en dat maakt leren mogelijk. Ondertussen plannen en regelen wij alles voor een draaidag en plannen we de edit en de rest van de postproductie in, zodat de film precies op tijd klaar is en jij je collega’s of klanten kunt tonen hoe jouw product of bedrijf werkt.