360 film

360 film en Virtual Reality (VR) worden vaak door elkaar gehaald. Bij een 360 film kan je 360 graden in het rond kan kijken en bij VR kun je ook zelf rondlopen. Je kent het vast van games. 360 is daarmee goedkoper dan VR. Veel bedrijven zien dan ook de mogelijkheden van deze films. Vind jij 360 ook heel cool, innovatief en trending, maar weet je niet hoe je ze effectief voor jouw organisatie kunt laten werken? Gelukkig heeft BLIK nu de oplossing. Na ons eerste jaar werken met 360 video delen we nu graag onze 6 geheimen.

Onze zes 360 geheimen

  1. Gebruik 360 film als je wilt dat je kijker zich aanwezig voelt op een bepaalde locatie. Denk aan een rondleiding, instructie. Laat op een beurs je projecten zien. Laat via een app je reisbestemmingen zien. Maak een rondleiding door je bedrijf, of een kerstgroet.
  2. Laat het beeld samenwerken met het geluid zoals voice-over. Dat verhoogt het gevoel van onderdompeling. (immersiveness)
  3. Verrijk het beeld met grafische elementen die duiding geven aan wat de kijker ziet.
  4. Zorg dat er iets te zien is in beeld. Klinkt als een inkopper, maar door de wijdte van de lens, is alles verder dan 5 meter al extreem ver weg. En als er niks te zien is, zorg dan dat je met graphics wel wat laat zien (zie case).
  5. Bouw een app. Denk je eens in, jouw eigen app, eigen icoontje op je iPhone en al je collega’s die trots de app tonen aan nieuwe klanten, familie of leidinggevenden. App downloaden, bril op en je kijker is ineens in een andere wereld. Is dat dan niet heel erg duur? Nee! Zonder app werkt de film natuurlijk ook op Facebook en Youtube
  6. Maak een branded cardboard-bril.

 CasE: Rijkswaterstaat

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Bureau: Podium
Looptijd: 4 weken. Van concept tot beursvloer
Onderdelen: 360 video, voice-over, graphics
Bereik: Op de beurs is de bril beland bij Premier Mark Rutte en Directeur-Generaal van RWS. Op Facebook 52 keer gedeeld en 34.000 weergaven zonder sponsoring, 20 reacties en 279 likes.
Budget: op aanvraag
Waar te krijgen: Apple-store  Google-Play-store

 Hoe laat je een 360 video maken?

Om een goede 360 video te maken en te bedenken, moet je 180 graden anders denken dan bij gewone film. Achter de schermen bestaat niet meer, want de camera ziet alles. Maar ook het vertellen van het verhaal is heel anders. Sommige filmproducenten zeggen dat je de kijker niet kunt sturen bij 360 video maar zelf moet laten ontdekken. Wij zijn het daar niet mee eens. Je moet de kijker op een andere manier sturen, maar een film zonder bedoeling van de maker zal nooit een kijker aanspreken. Daarom gebruiken wij (binaural) 360 graden geluid en grafische elementen om de kijker te laten voelen dat er een plan is. Het mooie is dat je kijkers met deze elementen kan lokken om te kijken naar waar jij wilt dat ze kijken.